Szkolenia paralotniowe, loty tandemowe na paralotni i motoparalotni. Wjazdy paralotniowe.

Jaka uprząż będzie najlepsza dla mnie?

Obecnie na rynku jest ogromny wybór sprzętu paralotniowego. Pilot, który nie dawno skończył szkolenie, nie ma najmniejszego pojęcia co będzie dla niego najlepsze do latania. Bardzo często staję się ofiarą agresywnego marketingu. Kilka super fotek czy bajecznie nakręcony film potrafi mocno namieszać w głowie jeśli chodzi o dobór odpowiedniej uprzęży. Po obejrzeniu kilku promo filmików chcemy być jak ci piloci, tzn. chcemy mieć ten sprzęt na którym latają, ale czy aby na pewno to dobra metoda dobory sprzętu?

uprzaz paralotniowa

Obecnie na rynku jest wiele rodzajów uprzęży które można by  podzielić wg kilku kategorii. Uprzęże paralotniowe możemy podzielić wg przeznaczenia – np. szkolne, XC, acro, Hike & Fly, wg pozycji pilota – siedząca, pół leżąca, leżąca, czy wg konstrukcji – standardowa, odwracalna, z kokonem. Ogromny wybór sprzętu i łatwość dostępu do niego, bardzo często powoduje, że pilot kupuje sprzęt paralotniowy mocno promowany, a nie koniecznie odpowiedni dla niego czy jego stylu latania lub umiejętności. Coraz częściej można spotkać pilota w uprzęży XC (cross country) latającym na skrzydle certyfikacji A. Patrząc na taki zestaw trzeba się zastanowić co pilot poprzez taką kombinację chce osiągnąć. Źle dobraną mieszanką (uprząż+skrzydło) pilot musi iść na kompromisy.

uprzaz paralotniowa kokon

Bardziej efektywny dla takiego pilota był by wyjazd na kurs bezpiecznego latania (SIV) lub udział w seminariach przelotowych. Uczestnictwo w takich szkoleniach pozwoli mu zrobić większy progress niż zakup najnowszej, nie zawsze odpowiedniej dla niego uprzęży. Podstawowym aspektem w doborze takiego sprzętu paralotniowego jest specyfika budowy ciała. Każdy producent uprzęży paralotniowych ma swój wzorzec osoby o rozmiarze np. M. jest to około 170 cm wzrostu. Mimo że ujednolicono wzrost takiej rozmiarówki, to nadal każdy producent ustala inną wagę czy długość kończyn takiego wzorca. Nie którzy producenci w swoich uprzężach mają możliwość mieszania rozmiarów np. wzrost M z długością kokonu L, co daje możliwość perfekcyjnego doboru uprzęży paralotniowej  pod siebie.

Aby odnaleźć komfort w uprzęży trzeba brać pod uwagę wszystkie wymiary swojego ciała, nie tylko wzrost. Każdy z nas ma indywidualną budowę oraz upodobania. Warto przymierzyć kilka modeli uprzęży wielu producentów tak by znaleźć tą „idealną”. Bezsensowne jest kupowanie uprzęży która jest aktualnie modna lub jest po prostu tania. Trzeba pamiętać, że w powietrzu będziemy spędzać wiele godzin i komfort latania jest bardzo ważnym aspektem. Latamy dla przyjemności, a źle dobrana uprząż jest w stanie nam zabrać to uczucie. Nie ma złych czy nie wygodnych uprzęży, są one tylko źle do nas dobrane. Często okazuje się, że uprząż, mimo że zawsze mamy rozmiar L, jest bardziej komfortowa w rozmiarze M. Dlatego warto poza różnymi producentami i modelami sprawdzić wiele rozmiarów.

uprzaz paralotniowa tyl

Kolejnym wyzwaniem przy kupnie nowej uprzęży jest waga. Bardzo często zmieniając uprząż na lżejszą wypadamy z zakresu wagowego naszej paralotni, co skutkuje zmianą skrzydła na inne (mniejsze) lub ciągły doważaniem się. Jak widać  warto przemyśleć zakup uprzęży, nie tylko pod kątem komfortu i dopasowania, ale także pod kątem masy.

Paralotniarz powinien szukać uprzęży która będzie dopasowana do jego umiejętności. Zbyt duży skok w wyborze sprzętu może spowodować że pilot się wystraszy podczas lotu co pozbawi go komfortu a co najgorsze latanie może przestać mu sprawiać przyjemność. Dlatego ważne jest aby przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej uprzęży zastanowić się:

  • jakie doświadczenie już posiadamy
  • w jakim kierunku chcemy się rozwijać (XChike&flyacro)
  • czego oczekujemy od nowego sprzętu

a potem… przymierzać, testować i wreszcie kupić 🙂

Powodzenia w doborze sprzętu.