Szkolenia paralotniowe, loty tandemowe na paralotni i motoparalotni. Wjazdy paralotniowe.

Jak wybrać szkołę paralotniową?

Ponieważ paralotniarstwo nie jest sportem masowym, nie znajdziemy nigdzie „rankingów” ośrodków szkoleniowych, ani fachowych artykułów na ten temat (obecnie nie ma nawet na rynku żadnego czasopisma poświęconego naszemu sportowi). Dlatego głównym źródłem informacji pozostaje Internet oraz nasi znajomi. Do mojej szkoły trafiają czasem adepci z innych ośrodków, którzy wybrali poprzedniego instruktora przypadkowo, bądź kierując się niekoniecznie właściwymi kryteriami. Nieprzemyślany wybór może skończyć się rozczarowaniem i zniechęceniem do latania, dlatego warto zadbać o dobry start.

szkolenie paralotniowe

Gdzie szukać informacji o szkołach paralotniowych?

O ile warto zasięgnąć języka np. na forum paralotniowym, to czasem trudno odróżnić, co jest prawdziwą opinią, co krypto reklamą, a co ukrytą krytyką konkurencji. Jeżeli zdecydujemy się poprosić w takim miejscu o poradę, to postarajmy się podać jak najwięcej informacji, które mogą być istotne, czyli np. skąd jesteśmy, czy mamy czas na dłuższy wyjazd, czy raczej weekendowe wypady, czy interesuje nas tylko szkolenie w górach, czy także za wyciągarką, czy na motoparalotni itp.

Jeżeli masz znajomych, którzy ukończyli szkolenie paralotniowe, to ich negatywna opinia na pewno powinna mieć znaczenie, jednak pozytywne zdanie niekoniecznie powinno przesądzać o wyborze. Kursanci, zwłaszcza na początkowych etapach, zazwyczaj mają styczność z jedną szkołą, przez co nie mają żadnego porównania, a to może zaburzać ich pogląd.

No i wreszcie sami też możemy poszperać po sieci i wstępnie wybrać te oferty, które najbardziej do nas przemawiają.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze kursu paralotniowego?

Jeżeli mamy już kilka potencjalnych kandydatur, warto im się dokładniej przyjrzeć. Na początek dobrze jest sprawdzić, czy dana szkoła znajduje się w rejestrze podmiotów szkolących Urzędu Lotnictwa Cywilnego – tylko takie ośrodki mogą zgodnie z prawem szkolić pilotów.

Następnie należy dokładnie przestudiować informacje zawarte na stronach internetowych danych szkół (i na dzień dobry odrzucić te, które strony nie posiadają). Na co zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim szukamy szczegółowego programu szkolenia. Bez dokładnego opisu każdego etapu naszej edukacji trudno nam będzie określić, czego powinniśmy od instruktora wymagać. Każdy etap powinien się składać z części teoretycznej oraz części praktycznej. Minimalną wiedzę i umiejętności określa „Program szkolenia do uzyskania uprawnienia podstawowego do pilotowania paralotni”, jednak instruktorzy mogą wychodzić poza te minima, żeby lepiej przygotować ucznia-pilota do egzaminu, który jest zdawany po zakończeniu II etapu. Na stronie powinien być także dobrze widoczny cennik, dokładnie opisujący, co zawiera dana opłata, żeby po przyjeździe na miejsce nie być niemile zaskoczonym nieprzewidzianymi kosztami.

Ponadto, czy poza I i II etapem szkolenia, które są niezbędne do przystąpienia do egzaminu na świadectwo kwalifikacji pilota paralotni, ośrodek oferuje także III etap, czyli szkolenie do latania w termice? Nie jest to etap obowiązkowy, ale każdy, kto poważne myśli o lataniu, powinien go przejść, gdyż dopiero na nim zaczynamy nabywać umiejętności, które nam pozwolą odbywać wielogodzinne i wielokilometrowe przeloty. Ośrodki, które nie oferują doszkalania termicznego po zakończeniu II etapu zazwyczaj nie zapewniają wystarczająco długiego kontaktu, aby stać się samodzielnym pilotem.

kurs paralotniowy ppg

Instruktor

Teraz warto się przyjrzeć samym instruktorom – a jeżeli nie zostali przedstawieni na stronie, to też powinna nam się zapalić czerwona lampka. Instruktor musi posiadać ważne uprawnienia do interesującego nas typu szkolenia i mieć je wpisane w swoim świadectwie kwalifikacji (PP – pilot paralotni, PPG – pilot motoparalotni, PPGG – pilot trajki, CP – pilot tandemu). Dodatkowym atutem każdego instruktora jest jego doświadczenie zawodnicze. Nic nie uczy tak dobrze, jak starty w zawodach, więc jeżeli nasz instruktor-kandydat ma za sobą karierę zawodniczą (lub nadal aktywnie startuje), a zwłaszcza jeżeli może pochwalić się jakimiś wynikami, to zdecydowanie możemy zapisać to na jego lub jej plus.

Dobrze, żeby szkoła oferowała także loty w tandemie. Czasami przed podjęciem decyzji o kursie dobrym pomysłem jest przelecenie się z instruktorem, aby sprawdzić, czy przebywanie w powietrzu nie jest dla nas zbyt dużym wyzwaniem. Jednak nie zawsze istnieje takie bezpośrednie przełożenie – chociaż lot w tandemie może się nam nie spodobać, to latanie solo może się stać pasją naszego życia. Bywa też tak, że lot zapoznawczy w tandemie jest włączony w program szkolenia.

Dużą zaletą szkoły jest także to, że można się w niej szkolić zarówno do lotów swobodnych, jak i do lotów z napędem, gdyż jeszcze w trakcie kursu może się okazać, że bardziej nam przypadnie do gustu inny rodzaj latania, niż na początku zakładaliśmy. Wtedy nie powinno być problemu z zamianą jednego kursu na drugi, jeszcze w czasie jego trwania.

szkolenie paralotniowe

Już po kursie – i co dalej?

Jeżeli nasz kurs paralotniowy nie był tylko wakacyjną przygodą, to jest to dopiero początek podniebnej edukacji, która praktycznie nigdy się nie kończy. Uzyskanie świadectwa kwalifikacji nie oznacza, że stajemy się samodzielnymi pilotami, tylko że otwiera się przed nami droga do latania. Dlatego tak ważne jest, żeby mieć możliwość przyłączenia się do jakiejś grupy bardziej doświadczonych paralotniarzy. Z tego tez powodu, jeżeli mamy wybór, czasem warto wybrać szkołę, do której mamy bliżej.

Sprawdź, czy twój instruktor regularnie organizuje grupowe wyjazdy do popularnych zagranicznych miejscówek paralotniowych, takich jak Bassano, Tolmin czy Lijak. W tych miejscach pod czujnym okiem instruktora twój nalot może się powiększyć o wiele cennych godzin. Często to właśnie na takich wyjazdach m.in. w Alpy prowadzone są zajęcia w ramach szkolenia do II oraz II etapu.

Renomowane ośrodki organizują także wyjazdy w bardziej odległe i egzotyczne miejsca, takie jak Hiszpania, czy Macedonia, a także Nepal czy Ameryka Południowa, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jest to świetna okazja, żeby w doborowym towarzystwie zwiedzić ciekawe zakątki świata, a przede wszystkim nie tracić kontaktu z lataniem w czasie nielotnego sezonu w naszych rejonach.

Jeśli masz pytania, na które nie znalazłeś odpowiedzi w tym artykule, zapraszam do kontaktu.