1 etap szkolenia paralotniowego

Lot na paralotni jest wyjątkowym przeżyciem. To idealna forma spędzania wolnego czasu dla osób aktywnych, szukających nowych wyzwań i chcących poznawać otaczający świat z góry i na własnych warunkach. Paralotniarstwo to najprostszy i najtańszy sposób by poczuć niczym nie ograniczoną wolność. Fantastyczna okazja do poznania niezwykłych ludzi.

By móc uprawiać ten sport wystarczy aby pilot posiadał świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego. Świadectwo takie może otrzymać po ukończeniu 2-etapowego szkolenia paralotniowego i zdaniu egzaminu państwowego. Trzeci etap to szkolenie nieobowiązkowe, jest to doskonalenia latania w tzw. termice

Pierwszy etap to szkolenie podstawowe trwające około 7 dni. Obejmuje ono elementarne informacje dotyczące latania na paralotni. Kursant zdobywa wiedzę praktyczną i teoretyczną z takich dziedzin jak: aerodynamika, meteorologia, pierwsza pomoc, zasady korzystania z przestrzeni powietrznej. 

Przyszły pilot uczy się startów i lądowań na paralotni, przygotowania sprzętu, a także kontroli wszystkich czynności podczas lotu. Kursant musi wykonać 20 lotów ze wzniesienia o deniwelacji do 90 metrów. 

Po zapoznaniu się z tą tematyką kursant po raz pierwszy odrywa się od ziemi na niewielkich wysokościach i doznaje uczucia wolności, jaką daje samodzielne latanie

Szkolenie odbywa się na Górze Żar.

Terminy kursów: 
31.03.2018 – 04.04.2018

05.05.2018 – 09.05.2018
31.05.2018 – 03.06.2018

Wybierz najdogodniejszy termin dla siebie i zarezerwuj miejsce już dziś!! 

Pierwszy etap szkolenia paralotniowego podzielony jest na trzy części. Część pierwsza jest szkoleniem naziemnym. Kursant dowiaduję się jakie czynności należy wykonać przed lotem, dowie się także miedzy innymi:

– jak prawidłowo rozłożyć skrzydło paralotniowe.

– jak powinna wyglądać kontrola linek

– jak sprawdzić poprawność wpięcia się w uprząż

– jak poprawnie wyregulować uprząż

– jak wygląda bezpieczne wpięcie skrzydła do uprzęży

Podczas treningu naziemnego duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo lotu. W tej części treningu naziemnego zostaną poruszone takie tematy jak: pięciopunktowa kontrola przed startem. 

1.PILOT

Przed startem pilot powinien sprawdzić poprawność wpięcia i wyregulowania taśm udowych, pasa biodrowego, taśm piersiowych, posiadania zapiętego kasku.

2.TAŚMY NOŚNE I LINKI

Drugi punkt kontroli to sprawdzenie poprawnego ułożenia taśm wraz z sterówkami oraz poprawność wpięcia speed`a

3.SKRZYDŁO PARALOTNIOWE

Przy tym punkcie kontroli należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe ułożenie skrzydła względem kierunku wiatru oraz pozycja pilota względem skrzydła.

4.WOLNA PRZESTRZEŃ

Skontrolowanie przestrzeni powietrznej przed startowiskiem

5.WIATR

sprawdzenie siły i kierunku wiatru. Kolejną umiejętnością którą uczeń musi opanować jest start. Przyszły pilot będzie trenował:

– poprawność wzniesienia skrzydła wraz z jego kontrolą,

– puszczenie taśm w odpowiednim momencie,

– poprawny rozbieg wraz kontrolą aż do chwili uzyskania odpowiedniej siły nośnej.

Trening naziemny może odbywać się na płaskim terenie lub delikatnym wzniesieniu przy wietrze do 7 m/s.

 

 

Część druga to loty niskie.

Na szkoleniu kursant powinien wykonać 20 lotów do wysokości 150 metrów nad terenem.

Głównym celem tej części szkolenia paralotniowego jest doskonalenie samodzielnego wykonania kontroli przedlotowej i przedstartowej wraz z lotem. Uczeń-pilot doskonali podstawowe umiejętności związane z manewrami potrzebnymi do poprawnego wykonania lotu. Po zakończeniu szkolenia kursant powinien posiadać wszystkie elementy związane z kontrolą skrzydła, startem stylem klasycznym, kontrolą podczas lotu jak i również podstawową wiedzę w temacie rozplanowania lądowania z odpowiednia precyzją. 

 

 

Trzecia i ostatnia część pierwszego etapu szkolenia to zajęcia teoretyczne.
Na kilku godzinnych zajęciach zostaną poruszone takie tematy jak:

I. prawo lotnicze;

W tym dziale zostaną omówione przepisy dotyczące uzyskania świadectwa kwalifikacji PGP wraz z przepisami dotyczącymi wykonywania lotów na paralotni. Sposoby ubezpieczenia pilota. Schemat podziału przestrzeni powietrznej. 

II. człowiek – możliwości i ograniczenia;

W tej części dowiemy sie m.in: jaki wpływ na pilota mają substancje psychotropowe, alkohol. Jakie urazy występują najczęściej i jak im zapobiegać. Jaki wpływ na organizm pilota mają wysokość i temperatura otaczającego go powietrza. 

III. meteorologia;

Wykład ten będzie poświęcony takim zagadnieniom jak rodzaje układów barycznychfronty atmosferyczne oraz zagrożenia z nich wynikające, rodzaje i klasyfikacja chmur. 

IV. nawigacja;

Poruszymy zagadnienia dotyczące rodzajów map, wysokości lotów czy sposobów nawigowania. Omówimy rodzaje Gps-ów oraz możliwości ich wykorzystania w czasie lotu. 

V. procedury operacyjne lotu paralotnią

W procedurach operacyjnych przedstawimy rodzaje kontroli przedstartowej. Szczegółowo omówimy elementy wchodzące w skład procedury lądowania. Dowiesz się kto ma pierwszeństwo podczas lotu i podczas podchodzenia do lądowania. Przedstawimy z jakich faz składa się start oraz jakie mogą wystąpić problemy i nie prawidłowości. Ponad to dowiesz się jak dbać o spadochron innego przeznaczenia oraz jakie panują zasady wykonywania lotów na holu. 

VI. osiągi i planowanie lotu;

Po zakończeniu tej części będziesz widział jakie są techniki krążenia i jakie mogą wystąpić nie prawidłowości. Dowiesz się również jakie osiągi ma paralotnia oraz wpływ wiatru na te osiągi. Będziesz wiedział jak prawidłowo rozplanować lot. 

VII. wiedza ogólna o ostatku powietrznym

Podczas tego wykładu usłyszysz o ogólnej budowie paralotni, będziesz wiedział jakich materiałów używa się współcześnie do konstrukcji skrzydeł. Otrzymasz informację na temat poprawnego eksploatowania i konserwacji paralotni. Będziesz wiedział jak dbać o uprząż by służyła ci przez długie lata. 

VIII. zasady lotu paralotnią

Ten wykład jest jednym z obszerniejszych zagadnień, będzie zawierał takie tematy jak mechanizm powstawania siły nośnej czy prawo Bernouli’ego. Otrzymasz informacje jakie czynniki wpływają na siłę aerodynamiczną oraz co to jest biegunowa prędkości i o czym nas informuje. Po zakończeniu lekcji nie będą ci obce zagadnienia dotyczące sterowania i wykonywania zakrętów czy siły działające na skrzydło paralotniowe w różnych fazach lotu

IX. bezpieczeństwo lotów;

 

1.Rozpoznawanie przeciągnięcia

2.Standardowe wyprowadzenie z korkociągu

3.Wyprowadzanie z korkociągu (negatywki)

4.Prawidłowa reakcja na podwinięcie boczne

5.W jakich przypadkach używamy SIP

6.Zasady użycia spadochronu innego przeznaczenia

 

X. transport, konserwacja i obsługa statku powietrznego i wyposażenia